Pokarmy uzupełniające- jak wprowadzać pokarmy stałe do jadłospisu niemowląt

Tygodnie mijają, nadchodzi czas, kiedy w menu Twojego dziecka powinny pojawić się pokarmy stałe. Twój mały, słodki bobasek rośnie. Z dnia na dzień robi się coraz bardziej spostrzegawczy, a świat który go otacza jest dla niego niezwykle interesujący. Z czasem zaczyna podpatrywać, to co robisz, jak się zachowujesz. Słucha rozmów, przygląda się temu, jak gotujesz obiad lub prasujesz. Również, to co znajduje się na Twoim talerzu ogląda z zaciekawieniem. Być może, to oznaka, tego, że Twoje dziecko jest już gotowe do wypróbowywania nowych smaków.

Kiedy zacząć wprowadzać pokarmy uzupełniające i jak to robić?

Jeżeli karmisz piersią, wprowadzanie nowych pokarmów możesz rozpocząć po ukończeniu przez dziecko 17 tygodnia życia. Ważne, aby nie zrobić tego za późno, czyli nie później niż w 26 tygodniu. Pierwsze pokarmy należy wprowadzać stopniowo. Na początku, jest to etap poznawania nowych smaków, zapoznanie się dziecka z łyżeczką i nową konsystencja posiłków. Dziecko zjada niewielkie porcje i nadal mleko powinno być podstawą, jego jadłospisu. Ze względu na możliwe reakcje, które mogą świadczyć o nietolerancji pokarmowej, najbezpieczniej jest podawać dziecku, tylko jeden nowy produkt danego dnia.

Natomiast, jeśli karmisz swoje dziecko mlekiem modyfikowanym, już od 5.-6. miesiąca życia powinno spożywać w ciągu dnia 4 lub 5 posiłków dziennie ( wliczając w to posiłki mleczne). Dodatkowo można podawać dziecku 1 lub 2 zdrowe przekąski, oczywiście dostosowane do wieku dziecka i jego umiejętności.

Jaka powinna być konsystencja posiłków?

Przez 1. rok życia dziecko uczy się nowych smaków, nabywa umiejętności gryzienia i żucia pokarmów stałych, nadal podstawą w jego menu jest mleko. Pomimo tego, że dziecko jeszcze nie ma ząbków lub ma ich tylko kilka, już od samego początku ćwiczy naukę gryzienia. Do rozgniatania miękkich pokarmów stałych wykorzystuje język i podniebienie. Dlatego możemy proponować dziecku różną konsystencję potraw, również pokarmy trudne do pogryzienia.

Jaka powinna być konsystencja pokarmów?

  • 6- 8 miesięcy: Zaczynamy od gęstej kaszki, owsianki, rozdrobnionych produktów. Następnie podajemy dziecku rozdrobnione produkty z rodzinnego stołu, w postaci pure z grudkami.
  • 9- 11 miesięcy: Podajemy dziecku drobno posiekane lub rozdrobnione widelcem pokarmy. Możemy podawać dziecku również miękkie produkty do rączki.
  • 12- 23 miesięcy: Dziecko może jeść posiłki razem z rodzicami, w postaci dostosowanej do umiejętności i preferencji dziecka.

Co, to znaczy, że dziecko może jeść posiłki z rodzinnego stołu?

Dziecko może jeść, to co my. Pod warunkiem, że będą to zdrowe produkty, zalecane dzieciom w danym wieku, bez dodatku soli, cukrów i ostrych przypraw. Pamiętajmy, aby produkty przez nas kupowane były świeże, miały ważna datę przydatności i przede wszystkim czytajmy etykiety!

Czy i co podawać niemowlakowi do picia?

Kiedy karmisz dziecko piersią, przez pierwsze półrocze jego życia, nie ma potrzeby podawania mu dodatkowych płynów. Natomiast, po skończonym 6. miesiącu lub wcześniej, (jeśli karmisz dziecko mlekiem modyfikowanym) najlepiej podawaj mu do picia wodę. Ważne, aby nie zastępować wody sokami i nie dodawać do niej cukru. Najbardziej optymalna jest woda źródlana lub naturalna woda mineralna niskozmineralizowana, niskosiarczanowa, niskosodowa. Niestety woda ze studni nie nadaje się do picia przez niemowlaka. Posiada duże ryzyko zanieczyszczenia.

Co z podawaniem soków?

Jeżeli chcesz podawać swojemu dziecku soki, pamiętaj o tym, że nie powinny one służyć do zaspokajania jego pragnienia. Soki traktuj, jako jeden z posiłków podawanych w ciągu dnia. Wybieraj soki, 100%, które nie mają w składzie cukru i są przecierowe, pasteryzowane. Jednak sok nie jest niezbędny w żywieniu niemowląt, a jego spożywanie nie jest równoważne ze zjedzeniem warzyw lub owoców.

Również woda z syropem owocowym nie jest najlepszym rozwiązaniem. Syropy owocowe zawierają dużo cukru i mają mało wspólnego z naturalnymi owocami.

Mięso i ryby- ważny składnik żywienia niemowląt

Nie tylko warzywa są istotne w diecie niemowlaka. Również mięso powinno znaleźć się w jadłospisie dziecka. Należy zacząć je wprowadzać do menu zgodnie z zaleceniami. Zawiera ono wiele składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka. A mianowicie: żelazo, karnityny, cynk, witaminę B, kwas arachidowy i białko. Niemowlak może jeść mięso z indyka, kurczaka, gęsi, kaczki, wołowinę, jagnięcinę, a także mięso z królika.

Wybierając mięso dla dziecka należy kierować się kilkoma zasadami:

  • Mięso powinno być świeże, bez oznak starości takich, jak: śluz, czy przesuszenie.
  • Zwracaj uwagę na termin ważności.
  • Wybieraj mięso bez nadmiaru tłuszczu.
  • Zapach powinien być naturalny, nie chemiczny.
  • Mięso powinno być szczelnie zamknięte.

Pamiętaj! Nie podawaj niemowlakowi produktów przetworzonych w postaci: mielonek, kiełbasek, salami, parówek, gotowego mięsa mielonego. Mięso w takiej postaci zawiera dużo tłuszczu, soli, a także konserwanty.

Ryby, to również ważny składnik niemowlęcego jadłospisu. Są bogatym źródłem wartościowego białka i zdrowych tłuszczów. Jakie ryby wybierać dla niemowlaka? Śledź, łosoś, szprot, halibut, to tłuste ryby morskie, które będą dobrym wyborem.

Etap wprowadzania do diety dziecka nowych pokarmów, nierzadko wiąże się ze strachem i stresem. Często na zapas martwimy się o skutki uboczne i opóźniamy wprowadzanie produktów potencjalnie alergizujących. Nie ma jednak dowodów na to, że opóźniając ich wprowadzanie chronimy dziecko przed potencjalną alergią.

Wprowadzając nowe pokarmy, należy pamiętać przede wszystkim o higienie, odpowiednim przygotowaniu posiłków, dbaniu o jakość produktów i terminie przydatności do spożycia.

Jeśli chcesz podać dziecku nowy składnik, to zrób to najlepiej wtedy, kiedy jesteście w domu, aby sprawdzić jak dziecko na niego reaguje.

2 thoughts on “Pokarmy uzupełniające- jak wprowadzać pokarmy stałe do jadłospisu niemowląt”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *