Mama z dzieckiem

Metoda Ruchu Rozwijającego

Co, to jest Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne?

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, jest jedną z najbardziej znanych i rozpowszechnionych metod terapii wspomagających ogólny rozwój człowieka. Metoda, ta została stworzona w oparciu o naturalną potrzebę dziecka, jaką jest zabawa. Innymi słowy wykorzystuje naturalną ekspresję ruchową, komunikację pozawerbalną i zabawę. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim temu, że jest to system ćwiczeń- zabaw- relacji oraz niekonwencjonalnemu, wieloaspektowemu podejściu do rozwoju dziecka.

Dziecko zyskuje zaufanie do samego siebie, ma poczucie bezpieczeństwa, jest bardziej aktywne, staje się twórcze, a przestrzeń w której się znajduje przestaje być dla niego groźna.

Inspiracją dla stworzenia tej metody, było przede wszystkim baraszkowanie dziecka z matką, ich wspólna zabawa, więź, emocjonalne ciepło oraz bliskość fizyczna. Dlatego udział w zajęciach prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego, jest okazją do poznania przez dziecko własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia własnej siły, sprawności. Dzięki temu dziecko zyskuje zaufanie do samego siebie, ma poczucie bezpieczeństwa, jest bardziej aktywne, staje się twórcze, a przestrzeń w której się znajduje przestaje być dla niego groźna.

Czy można wykorzystywać elementy ćwiczeń metodą Ruchu Rozwijającego w domu?

W metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne istotna jest rola trenera, czyli osoby, która wspomaga dziecko, wykonuje z nim ćwiczenia. Na przykład takim trenerem często jest rodzic, który daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, komfortu i stabilizacji. Dlatego, można je wykonywać z dzieckiem w domu, podobnie, jak ćwiczenia z Gimnastyki Mózgu, które opisałam tutaj: https://pedagogwdomu.pl/gimnastyka-mozgu-p-denninsona-czyli-kinezjologia-edukacyjna/

Jednak musimy mieć świadomość tego, że opisane przeze mnie ćwiczenia, powinny być stosowane przede wszystkim w większej grupie. Wtedy dziecko ma zapewnione najbardziej optymalne warunki. Co nie oznacza, że nie możemy bawić się z dzieckiem w domu, wykorzystując elementy tej metody. Efekty będą pewnie mniej widoczne, ale z pewnością pozytywnie wpłyniemy na rozwój naszego dziecka oraz na nasze wspólne relacje.

W metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne można wyróżnić kilka kategorii ćwiczeń, a mianowicie:

Ćwiczenia prowadzące do poznania siebie i własnego ciała (świadomość własnej osoby, ciała):

  • Unoszenie kolan, czyli zabawy podczas, których dzieci klękają, chodzą na kolanach, ślizgają się na nich, obracają się w kółko, czy zmieniają kierunki,
  • „zamykanie i otwieranie”, czyli zwinięte w kłębek dzieci bawią się w „otwierające się i zamykające zwierzątka”,
  • „krótkie nóżki”, kiedy to dzieci kucają na podłodze, a następnie na krótkich nóżkach podskakują, chodzą, kręcą się w kółko,
  • chodzenie, bieganie na tak zwanych „gumowych” lub „sztywnych” nogach,
  • maszerowanie z poodnoszeniem wysoko kolan,
  • a także rozcieranie i poklepywanie kolan.

Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i budować poczucie bezpieczeństwa w swoim otoczeniu (świadomość przestrzeni).

  • Na przykład: raczkowanie,
  • pełzanie,
  • turlanie się,
  • czworakowanie,
  • „wiatraczek”,
  • „bączek”,
  • „wagoniki”,
  • również tworzenie tuneli, mostków, domków i wiele innych.

Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu oraz współpracę z partnerem i grupą (świadomość innych osób i kontakt z nimi):

Oparte na relacji „z” :

  • przede wszystkim wyróżniamy tutaj: obejmowanie,
  • kołysanie,
  • bujanie,
  • poklepywanie,
  • przetaczanie,
  • kołysanie w poziomie,
  • ciągnięcie,
  • wzajemne uściski.

Oparte na relacji „przeciwko” :

  • Które, polegają na przykład na opieraniu się,
  • zapieraniu się,
  • popychaniu i odpychaniu,
  • przygniataniu partnera,
  • naciskaniu i zaciskaniu,
  • toczeniu się i turlaniu,
  • powstrzymywaniu, przesuwaniu, przeciąganiu jak również przewracaniu partnera,
  • wyczołgiwaniu się,
  • wzajemnych uściskach i wyswobadzaniu się z nich.

Oparte na relacji „razem” :

  • przyciąganie,
  • obejmowanie,
  • wzajemne uściski,
  • masowanie,
  • także poklepywanie,

Ćwiczenia twórcze

  • W ćwiczeniach twórczych, wykorzystuje się na przykład dramę, taniec, pantomimę.

Co daje wykorzystywanie metody Ruchu Rozwijającego w pracy z naszymi dziećmi?

  • przede wszystkim poznawanie siebie i własnego ciała
  • uświadamianie sobie własnej sprawności fizycznej oraz siły,
  • zdobywanie umiejętności komunikowania się,
  • nabywanie umiejętności koncentracji uwagi,
  • zdobywanie umiejętności panowania nad emocjami,
  • ćwiczenie koordynacji i spostrzegania
  • rozwijanie świadomości otaczającej przestrzeni
  • również zdobywanie poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu

Aby ćwiczenia metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne przyniosły oczekiwane efekty, musimy pamiętać przede wszystkim o systematyczności oraz dostosowaniu ich do wieku i możliwości dziecka.

Źródło:

  1. M. Bogdanowicz, D. Okrzesik, Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk, 2005,
  2. E.M. Skorek, Terapia pedagogiczna tom II Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2007

2 thoughts on “Metoda Ruchu Rozwijającego”

  1. Pingback: Mama pedagog

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *