Czy integrację sensoryczną można rozwijać podczas zabaw w domu?

Czy integrację sensoryczną dziecko może rozwijać podczas zabaw w domu?

Jak rozwijać integrację sensoryczną dziecka podczas zabaw w domu?

 

Jako pedagog zwracam szczególną uwagę na to, aby moje dzieci miały okazję poznawać świat wszystkimi zmysłami. Budując zamki z piasku, chlapiąc wodą, przesypując ryż przez palce, bawiąc się w głuchy telefon, czy huśtając się w kocu, nie tylko świetnie się bawią, radośnie śmieją, ale także rozwijają integrację sensoryczną. Bo najlepsze zabawy, to często takie, do których naszemu dziecku nie są potrzebne zabawki.

Dzieci kochają poznawać świat, są wszystkiego ciekawe i wszystkiego chciałyby dotknąć. Jednak, aby mogły w pełni cieszyć się z uroków świata, to muszą w prawidłowy sposób odbierać i przetwarzać informacje płynące z otoczenia i organizmu. Dlatego warto wolny czas wykorzystać na zabawy rozwijające integrację sensoryczną.

 

Propozycje zabaw, które rozwijają integrację sensoryczną

 

Zabawy z kocem: kto z nas nie pamięta z dzieciństwa zabaw z kocem? Pewnie tylko nieliczni…. Robienie bazy, huśtanie przez rodziców w kocu i wieczory, gdy mama zawijała nas w koc niczym naleśnik… Co za frajda dla dzieci! Zabawy, te są przez nas zapomniane…

Okazuje się, jednak, że koc nie tylko przydaje się w zimowe wieczory, ale także może być cudownym atrybutem podczas zabaw z dzieckiem. Nasz kilkulatek ma dużo radości, a my świadomość, że rozwijamy jego integrację sensoryczną….

 

Zabawy rozwijające integrację sensoryczną

 

  • Dorosły zawija dziecko w koc, na różne sposoby. Może przy tym wypowiadać wierszyk: Zawiniemy Kasię (imię dziecka) w koc, zawiniemy Kasię w koc. Niech ta Kasia leży w kocu całą noc. Dziecko leży w kocu, a rodzic uciska dłońmi ciało dziecka, poklepuje je lub kołysze na boki. Następnie dorosły odwija dziecko z koca i mówi: A gdy Kasię (imię dziecka) odwiniemy, to ją z kurzu otrzepiemy! Na koniec dziecko wstaje, a rodzic otrzepuje je z kurzu (oklepując lub lekko potrząsając).

 

  • Dorosły owija dziecko w koc, jak naleśnik. Wypowiada przy tym wierszyk: zawijamy, zawijamy, zawijamy, zawijamy, zawijamy, zawijamy i naleśnik z Kasi (imię dziecka) mamy! Wierszyk powtarzamy tak długo, aż dziecko będzie całe zawinięte w koc. Następnie rodzic odwija delikatnie koc, wypowiadając przy tym znowu wierszyk: odwijamy, odwijamy, odwijamy, odwijamy, odwijamy, odwijamy…. i znów Kasię (imię dziecka) mamy! Koc można rozwijać szybciej lub wolniej, zależnie od upodobań dziecka.
Zabawy sensoryczne


  • Do tej zabawy potrzebne są dwa grube koce, złożone tak, aby były takiej samej wielkości, jak dziecko. Dorosły na podłodze kładzie jeden koc, a na nim układa dziecko. Dziecko może leżeć na brzuchu lub na pleckach, jak woli. Następnie dorosły kładzie na dziecko drugi koc i uciska dłońmi ciało dziecka. Przy zabawie możemy wykorzystać wierszyk: najpierw kładę kromkę chleba, na niej łyżką kładę dżem, znowu kładę kromkę chleba. Zaraz tę kanapkę zjem!

 

  • Dziecko leży lub siedzi na kocu, tak jak mu wygodnie. Dorosły, udając konika trzyma koc za dwa rogi i rusza razem z dzieckiem. Najpierw robi to powoli, skręca w lewo, w prawo, idzie coraz wolniej, aż w końcu na moment się zatrzymuje. Podczas tego etapu wypowiada wierszyk: konik wolno ciągnie wózek, skręca w lewo, potem w prawo. Konik człapie, człapie coraz wolniej…. nagle… I tutaj rodzic rusza energicznie, idąc coraz szybciej, aż w końcu prawie biegnie. W pewnym momencie konik zatrzymuje się i odwraca w stronę dziecka, wypowiadając: konik ciągnął wóz, kogo konik wiózł?
Zabawy sensoryczne

 

Teraz zabawy bez żadnych dodatkowych przedmiotów, ale za to uwielbiane przez dzieci. Bawiąc się z dzieckiem można wypowiadać wierszyki, ale oczywiście nie jest, to konieczne. Jeśli dziecko lubi słuchać, to możemy w ten sposób wzbogacić ćwiczenia. Jeśli jednak nie, to nic się nie stanie i tak warto je wykonywać. Nasza wieź z dzieckiem się pogłębi, a przy okazji będziemy rozwijać u niego integrację sensoryczną.

 

  • Dorosły za pomocą wierszyka informuje dziecko, na czym będzie polegać zabawa. Rodzic wypowiada: To jest ważne niesłychanie! Dziś zrobimy wielkie pranie! Dziecko może stać, może siedzieć, na przykład na podłodze. Rodzic delikatnie ugniata ciało dziecka, tak jakby zamaczał pranie w wodzie. Następnie wykonuje coraz mocniejsze ruchy, aż w końcu chwyta obiema rękami nadgarstek i przedramię dziecka. Wykonuje ruchy przypominające wykręcanie ubrania z wody. Czynność tę powtarza z drugą ręką i obiema nogami dziecka. Rodzic wypowiada przy tym słowa: Najpierw pranie namaczamy, potem mocno wygniatamy, później z wody wyciskamy i na sznurku je wieszamy. Na koniec rodzic podnosi dziecko za obie ręce i lekko nimi kołysze na boki.

 

  • Rodzic stoi za dzieckiem, chwyta je pod pachami i podnosi delikatnie do góry. Wypowiadając słowa wierszyka, kołysze dziecko na boki. Wietrzyk wieje, wietrzyk wieje, suszy pranie, suszy pranie. Jak wysuszy nasze pranie, będzie suche niesłychanie. Jeżeli dziecku podoba się zabawa, to można powtórzyć czynności, ale na przykład kołysząc dziecko do przodu i do tyłu.

 

  • Możemy pobawić się z dzieckiem również w karuzelę. Dziecko trzymając dziecko za ręce kręci się razem z nim w kółko, tak jak karuzela. Dziecko może również samo biegać wokół rodzica, trzymając go za rękę. Wtedy dziecko biega wokół rodzica coraz szybciej i szybciej, aż w końcu zwalnia i zatrzymuje się. Można również kręcić dziecko w powietrzu, tak jakby fruwało.

 

Rozwijamy Integrację Sensoryczną za pomocą zmysłu dotyku

 

Jako rodzice nie doceniamy zalet zabaw, które mają prostą formę i są za darmo. Kolorowe, grające zabawki, które są dostępne w sklepie przykuwają naszą uwagę i chcemy, aby miały jak najwięcej funkcji. Jednak, aby rozwijać integrację sensoryczną naszego dziecka, trzeba wrócić do zabaw, które znamy ze swojego dzieciństwa, a które obecnie są spychane na boczny tor lub całkowicie zapomniane.

Makaron, mąka, bułka tarta, ziarna fasoli i grochu, z pewnością są w kuchni każdej gospodyni domowej. Wykorzystywanie ich w zabawach może sprawić naszym dzieciom wiele radości, a przy okazji pozytywnie wpłynąć na ich rozwój.

Rozwijamy integrację sensoryczną


  • Nasypujemy do miski ziarna fasoli. Na oczach dziecka (lub nie) chowamy w fasoli zabawkę, Dziecko ma za zadanie odnaleźć zabawkę. Dziecko zanurza ręce w fasoli i szuka zabawki. Zabawa ta chociaż wydaje się banalna i mało atrakcyjna, to dziecku przysparza wiele radości i jest ciekawym doznaniem. Zamiast fasoli możemy użyć grochu, ryżu, kaszy.
Rozwijamy integrację sensoryczną dziecka


  • Do tej zabawy potrzebne są: szerokie naczynie z kaszą manną, małe kubeczki do przesypywania kaszki i lejek. Dziecko pod okiem rodzica przesypuje kaszkę z kubeczka do kubeczka, albo sypie ją przez lejek. Dorosły podczas zabawy może wypowiadać słowa wierszyka: Sypie się kaszka, sypie się kaszka, dla małego ptaszka. Oj, ale dużo mamy kaszki! Będą dziobać kaszkę małe ptaszki! Dziecko nabiera kaszki na dłonie, a dorosły “dzióbkiem” ułożonym z palców “dziobie kaszkę” z rączki dziecka.

 

  • A to jedna z naszych ulubionych zabaw. Potrzebne są do niej dwa szaliki, miękka poduszeczka i kocyk. Dorosły kładzie gołe stopy dziecka (najpierw lewą, potem prawą) na poduszce i mówi: Nóżki na spacerze były, nóżki bardzo się zmęczyły. Nóżki pójdą spać. Tu dla nóżek jest poduszka, zaśnie na niej lewa nóżka, potem zaśnie prawa nóżka. Dorosły owija stopy dziecka w szaliki (każdą stopę osobnym szalikiem) i mówi: lewą nóżkę owiniemy, prawą nóżkę owiniemy. Następnie rodzic przykrywa nóżki kocykiem: ciepło nóżki przykryjemy, nóżki poszły spać. Rodzic zawinięte, przykryte nóżki uciska delikatnie dłońmi, a następnie budzi nóżki, odwijając je z kocyka i szalików.

 

Integrację sensoryczną u dziecka możemy rozwijać za pomocą wielu zabaw. Bardzo interesujące i uwielbiane przez wszystkie dzieci są zabawy z wodą. Bo które dziecko nie lubi kąpieli, albo chlapania rączkami w misce z wodą? Jednak są to zabawy, które najlepiej jest wykonać latem i wtedy też o nich coś więcej napiszę. Zabawy słuchowe również świetnie wpływają na rozwój integracji sensorycznej, ale o tym również napiszę innym razem.

 

O tym, jak jeszcze rozwijać integrację sensoryczną i jakie są objawy zaburzeń integracji sensorycznej pisałam tutaj:

https://pedagogwdomu.pl/integracja-sensoryczna-sensoryczny-swiat-naszego-dziecka/ .

 

 

Wierszyki, które można wykorzystać podczas zabaw, nie są mojego autorstwa. Zostały wykorzystane z książki: Sensoryczny piękny świat. Zabawy z wierszykami rozwijające integrację sensoryczną. M. Barańska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *